Hitta rätt reservdelar till din släpvagn!

eller

Välj manuellt

Vart hittar jag påskjutstyp?
Vart hittar jag broms-id/originalnummer?

Broms id och påskjuts id används av släpvagnstillverkare som identifikationsnummer för en viss typ av broms eller påskjutare. Genom detta nummer kan vi visa upp delar som matchar din släpvagn.


Broms ID hittar du oftast antingen på bromskölden eller på en bricka på axeln på din släpvagn.



Broms id


Påskjuts ID hittar du oftast instansat på påskjutaren alternativt på en bricka på påskjutaren



Broms id


Läs mer i vår Guide om hur du hittar rätt identifikationsnummer för din släpvagn - Klicka Här

Vart hittar jag påskjutstyp?

Påskjuts id används av släpvagnstillverkare som identifikationsnummer för en viss typ av påskjutare. Genom detta nummer kan vi visa upp delar som matchar din släpvagn.


 


Påskjuts ID hittar du oftast instansat på påskjutaren alternativt på en bricka på påskjutaren



Påskjuts ID



Påskjuts ID


Läs mer i vår Guide om hur du hittar rätt identifikationsnummer för din släpvagn - Klicka Här

Hjullager

Hjullager sitter runt om din ATV eller UTV och är den del på fordonet som gör att hjulen kan rulla fritt. Det förekommer lite olika typer av hjullager på fyrhjulingar men det vanligaste är att det sitter ett eller två kullager i ett hjulnav vid varje hjul.

Har du glapp i hjullagren brukar detta kännas om du lyfter upp hjulet på din maskin och rycker i det upp och ned, det kan också förekomma ett vinande ljud när du kör, speciellt när du svänger något i jämn fart då hjullagret belastas lite extra.

På fyrhjulsdrivna fyrhjulingar med individuell fjädring runt om (IRS) sitter hjullagret fram och bak i regel i en hjulhubb eller hjulspindel som i sin tur är fäst i a-armarna/länkarmarna. I hubben sitter hjullagret pressat och genom hjullagret går drivaxeln som i sin har ett hjulnav monterat där du sätter fast fyrhjulingens fälg.

På fyrhjulsdrivna fyrhjulingar med stel bakaxel sitter i regel hjullager i den ”tub” som bakaxeln ligger i, hjullagren sitter på i änden på tuben och fungerar delvis som stöd för bakaxeln.

På racing modeller och Quads med enbart kedjedriven bakhjulsdrift så är istället bakaxeln lagrad i en hubb som sitter i svingarmen bak och det sitter ofta ett eller två lager från varje sida i denna hubb med en packbox ytterst.

På tvåhjulsdrivna ATV och Quad modeller så sitter hjullagren pressade på en axel på hjulspindeln fram.

Gemensamt för samtliga hjullager på fyrhjulingar är att de är tämligen enkla att byta, det behövs sällan några specialverktyg då lagerna inte sitter pressade speciellt hårt i hjulhubbar eller på hjulspindlar, normalt sett kan man demontera och återmontera hjullager med ett skruvstäd och ett par don eller hylsor av lämplig storlek. Var noga med när du monterar lager att du inte applicerar tryck eller slår på den inre lagerbanan då detta kan skada hjullagret med försämrad livslängd som följd.